Publikationen im NUM

Hier finden Sie eine Liste der Publikationen, die im Zusammenhang mit dem Netzwerk Universitätsmedizin in der ersten und zweiten Förderphase entstanden sind.

T. J. Hartung, C. Neumann, T. Bahmer, I. Chaplinskaya-Sobol, M. Endres, J. Geritz, K. G. Haeusler, P. Heuschmann, H. Hildesheim, A. Hinz, S. Hopff, A. Horn, M. Krawczak, L. Krist, J. Kudelka, W. Lieb, C. Maetzler, A. Mehnert-Theuerkauf, F. Montellano, C. Morbach, S. Schmidt, S. Schreiber, F. Steigerwald, S. Störk, W. Maetzler and C. Finke, "Fatigue and cognitive impairment after COVID-19: A prospective multicentre study.", EClinicalMedicine, 09 2022.
DOI:10.1016/j.eclinm.2022.101651
N. Hettich, "Lebensqualität von COVID-19 Erkrankten im Verlauf (Analyse aus dem NAPKON Projekt)", Vortrag Deutscher Kongress für Physikalische und Rehabilitative Medizin, 09 2022.
M. Weigl and C. Lemhöfer, "Leistungen zur Frührehabilitation während und nach dem akutstationären NAPKON Erweiterungsmodul zur Analyse von Pat. in Rehabilitationskliniken nach COVID-19", Vortrag Deutscher Kongress für Physikalische und Rehabilitative Medizin, 09 2022.
S. Hopff, "Netzwerk Universitätsmedizin - Aufbau und Projekte inkl. NAPKON", ortrag Deutscher Kongress für Physikalische und Rehabilitative Medizin, 09 2022.
M. Weigl, "Post-COVID: Prognostische Faktoren für Einschränkungen der Arbeitsfähigkeit und Bedarf an Rehabilitation (Analyse aus dem NAPKON Projekt", Vortrag Deutscher Kongress für Physikalische und Rehabilitative Medizin, 09 2022.
K. O. Yusuf, O. Miljukov, A. Schoneberg and S. Hanß, "Consistency as a Data Quality Measure for German Corona Consensus items mapped from National Pandemic Cohort Network data collections.", Methods Inf Med, 07 2022.
DOI:10.1055/a-2006-1086
T. Bahmer, "Severity Score-Based Study of Predictors and Clinical Correlates of Post-COVID Syndrome (PCS) in the German Population", 07 2022.
DOI:10.1016/j.eclinm.2022.101549
M. Schons, L. Pilgram and J. Reese, "The German National Pandemic Cohort Network (NAPKON): rationale, study design and baseline characteristics.", European Journal of Epidemiology 37(8), 07 2022.
DOI:10.1007/s10654-022-00896-z
L. Fiedler-Lacombe, E. Heim, H. Valentin, H. Rau, A. Blumentritt, D. Stahl, M. Kraus and B. Lorenz-Depiereux, "Herausforderungen des Einwilligungsmanagements von Minderjährigen bei Kohortenstudien", 16. DVMD-Fachtagung, 05 2022.
H. Rau, A. Blumentritt and D. Stahl, "Qualitätsgesichertes Management von Einwilligungserklärungen – Ein Appell zur Nutzung elektronischer Einwilligungserhebungen für zeitkritische klinische Forschung. 16. DVMD-Fachtagung, 12.05.2022", 05 2022.
H. Rau, A. Blumentritt and D. Stahl, "Unabhängige Treuhandstelle der Universitätsmedizin Greifswald K.d.ö.R. Qualitätsgesichertes Management von Einwilligungserklärungen – Ein Appell zur Nutzung elektronischer Einwilligungserhebungen für zeitkritische klinische Forschung", 16. DVMD-Fachtagung, 05 2022.
E. Heim, H. Valentin, H. Rau, A. Blumentritt, D. Stahl, M. Stecher, M. Kraus and B. Lorenz-Depiereux, "Widerrufs- und Ausschlussmanagement unter Berücksichtigung komplexer Konstellationen in der COVID-19-Forschung am Beispiel NUM", 16. DVMD-Fachtagung, 05 2022.
S. Hopff, K. Tilch, M. Kraus, B. Lorenz-Depiereux, G. Anton, K. Appel, T. Bahmer, A. Bartschke, C. Bellinghausen, I. Bernemann, M. Brechtel, C. Brünn, C. Fiessler, R. Geisler, S. Hansch, F. Hanses, S. Hanß, R. Heyder, A. Hoffmann, A. Horn, C. Jakob, S. Jiru-Hillmann, T. Keil, Y. Khodamoradi, M. Kohls, D. Krefting, S. Kunze, F. Kurth, W. Lieb, L. J. Lippert, R. Lorbeer, L. Lysyakova, C. Maetzler, O. Miljukov, M. Nauck, L. Pilgram, V. Püntmann, J. Reese, L. Reinke, S. Rudolph, J. Sass, C. Schäfer, J. Schaller, M. Schattschneider, C. Scheer, M. Scherer, J. Schmidt, S. Schmidt, M. Schons, K. Seibel, D. Stahl, M. Stecher, F. Steinbeis, S. Störk, M. Tauchert, C. Thibeault, N. Töpfner, K. Ungethüm, H. Valentin, S. Wiedmann, T. Zoller, R. Berner, M. Krawczak, E. Nagel, T. Illig, S. Schreiber, M. Witzenrath, P. Heuschmann and J. J. Vehreschild, "Ethical and coordinative challenges in setting up a national cohort study exemplified by the German National Pandemic Cohort Network (NAPKON)", Oral presentation Kongress ECCMID 04/2022, 04 2022.
D. Stahl, "Vollelektronische Erfassung von Einwilligungen (Informed Consents) mittels Tablets. Lohfert – Preis.", no. https://www.christophlohfert-stiftung.de/panorama/ausschreibung-fuer-den-lohfert-preis-2022-beendet/, 02 2022.
L. Triefenbach, R. Otto, J. Bienzeisler, A. Kombeiz, S. Ehrentreich, R. Röhrig and R. W. Majeed, "Establishing a data quality baseline in the AKTIN Emergency Department Data Registry – A secondary use perspective", Stud Health Technol Inform., vol. 294, no. 25, pp. 209-213, Mai 2022.
DOI:https://doi.org/10.3233/shti220439
Pubmed:35612058 
C. Werlein, H. Stark, A. Tzankov, J. D. Haslbauer and et al, "Inflammation and vascular remodeling in COVID-19 hearts", Angiogenesis, vol. 26, pp. 233-248, Nov. 2022.
DOI:https://doi.org/10.1007/s10456-022-09860-7
T. Aschman, R. Mothes, F. Heppner and H. Radbruch, "What SARS-CoV-2 does to our brains", Immunity, vol. 55, no. 7, pp. 1159-1172, Jul. 2022.
DOI:https://doi.org/10.1016/j.immuni.2022.06.013
P. Georg, R. Astaburuaga-García, L. Bonaguro, S. Brumhard, L. Michalick, L. Lippert and et al, "Complement activation induces excessive T cell cytotoxicity in severe COVID-19", Cell, vol. 185, no. 3, pp. 493-512, Feb. 2022.
DOI:https://doi.org/10.1016/j.cell.2021.12.040
S. Woon, M. Sheppard, J. Garland, B. Ondruschka, C. X. Wong and et al, "First Identified Case of Fatal Fulminant Necrotizing Eosinophilic Myocarditis Following the Initial Dose of the Pfizer-BioNTech mRNA COVID-19 Vaccine (BNT162b2, Comirnaty): an Extremely Rare Idiosyncratic Hypersensitivity Reaction", Journal of Clinical Immunology, vol. 42, pp. 441-447, Jan. 2022.
DOI:https://doi.org/10.1007/s10875-021-01187-0
Z. Wang, A. Cryar, O. Lemke, P. Tober-Lau, D. Ludwig, E. Helbig, S. Hippenstiel, L. Sander, D. Blake, C. Lane and others, "A multiplex protein panel assay for severity prediction and outcome prognosis in patients with COVID-19: An observational multi-cohort study", EClinicalMedicine, vol. 49, pp. 101495, 2022.
DOI:10.1016/j.eclinm.2022.101495
V. Demichev and et al, "A proteomic survival predictor for COVID-19 patients in intensive care", PLOS Digital Health, vol. 1, pp. e0000007, 2022.
DOI:10.1371/journal.pdig.0000007
S. Würstle, J. Erber, M. Hanselmann and others, "A telemedicine-guided self-collection approach for PCR-based SARS-CoV-2 testing: Comparative study", JMIR Formative Research, vol. 6, no. 1, 2022.
DOI:10.2196/32564
Datei:https://doi.org/10.2196/32564
M. Wygrecka, A. Birnhuber, B. Seeliger, L. Michalick, O. Pak, A. Schultz, F. Schramm, M. Zacharias, G. Gorkiewicz, S. David, T. Welte, J. Schmidt, N. Weissmann, R. Schermuly, G. Barreto, L. Schaefer, P. Markart, M. Brack, S. Hippenstiel, F. Kurth, L. Sander, M. Witzenrath, W. Kuebler, G. Kwapiszewska and K. Preissner, "Altered fibrin clot structure and dysregulated fibrinolysis contribute to thrombosis risk in severe COVID-19", Blood Adv, vol. 6, no. 3, pp. 1074—1087, 2022.
DOI:10.1182/bloodadvances.2021004816
D. Gagiannis, V. G. Umathum, W. Bloch, C. Rother, M. Stahl, H. M. Witte, S. Djudjaj, P. Boor and K. Steinestel, "Antemortem vs Postmortem Histopathologic and Ultrastructural Findings in Paired Transbronchial Biopsy Specimens and Lung Autopsy Samples From Three Patients With Confirmed SARS-CoV-2", American Journal of Clinical Pathology, vol. 157, no. 1, pp. 54—63, Jan. 2022.
DOI:10.1093/ajcp/aqab087
Datei:https://doi.org/10.1093/ajcp/aqab087

Abstract:
Respiratory failure is the major cause of death in coronavirus disease 2019 (COVID-19). Autopsy-based reports describe diffuse alveolar damage (DAD), organizing pneumonia, and fibrotic change, but data on early pathologic changes and during progression of the disease are rare.We prospectively enrolled three patients with COVID-19 and performed full clinical evaluation, including high-resolution computed tomography. We took transbronchial biopsy (TBB) specimens at different time points and autopsy tissue samples for histopathologic and ultrastructural evaluation after the patients’ death.Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) was confirmed by reverse transcription polymerase chain reaction and/or fluorescence in situ hybridization in all TBBs. Lung histology showed reactive pneumocytes and capillary congestion in one patient who died shortly after hospital admission with detectable virus in one of two lung autopsy samples. SARS-CoV-2 was detected in two of two autopsy samples from another patient with a fulminant course and very short latency between biopsy and autopsy, showing widespread organizing DAD. In a third patient with a prolonged course, autopsy samples showed extensive fibrosis without detectable virus.We report the course of COVID-19 in paired biopsy specimens and autopsies, illustrating vascular, organizing, and fibrotic patterns of COVID-19–induced lung injury. Our results suggest an early spread of SARS-CoV-2 from the upper airways to the lung periphery with diminishing viral load during disease.
[eng] S. Krasemann, C. Dittmayer, S. Stillfried, J. Meinhardt, F. Heinrich, K. Hartmann, S. Pfefferle, E. Thies, R. Manitius, T. A. D. Aschman, J. Radke, A. Osterloh, S. Schmid, E. M. Buhl, J. Ihlow, F. Dubois, V. Arnhold, S. Elezkurtaj, D. Horst, A. Hocke, S. Timm, S. Bachmann, V. Corman, H. Goebel, J. Matschke, S. Stanelle-Bertram, G. Gabriel, D. Seilhean, B. Ondruschka, M. Ochs, W. Stenzel, F. L. Heppner, P. Boor, H. Radbruch, M. Laue and M. Glatzel, "Assessing and improving the validity of COVID-19 autopsy studies - A multicentre approach to establish essential standards for immunohistochemical and ultrastructural analyses", EBioMedicine, vol. 83, pp. 104193, Sep. 2022.
DOI:10.1016/j.ebiom.2022.104193

Abstract:
BACKGROUND: Autopsy studies have provided valuable insights into the pathophysiology of COVID-19. Controversies remain about whether the clinical presentation is due to direct organ damage by SARS-CoV-2 or secondary effects, such as overshooting immune response. SARS-CoV-2 detection in tissues by RT-qPCR and immunohistochemistry (IHC) or electron microscopy (EM) can help answer these questions, but a comprehensive evaluation of these applications is missing. METHODS: We assessed publications using IHC and EM for SARS-CoV-2 detection in autopsy tissues. We systematically evaluated commercially available antibodies against the SARS-CoV-2 proteins in cultured cell lines and COVID-19 autopsy tissues. In a multicentre study, we evaluated specificity, reproducibility, and inter-observer variability of SARS-CoV-2 IHC. We correlated RT-qPCR viral tissue loads with semiquantitative IHC scoring. We used qualitative and quantitative EM analyses to refine criteria for ultrastructural identification of SARS-CoV-2. FINDINGS: Publications show high variability in detection and interpretation of SARS-CoV-2 abundance in autopsy tissues by IHC or EM. We show that IHC using antibodies against SARS-CoV-2 nucleocapsid yields the highest sensitivity and specificity. We found a positive correlation between presence of viral proteins by IHC and RT-qPCR-determined SARS-CoV-2 viral RNA load (N= 35; r=-0.83, p-value \textless0.0001). For EM, we refined criteria for virus identification and provide recommendations for optimized sampling and analysis. 135 of 144 publications misinterpret cellular structures as virus using EM or show only insufficient data. We provide publicly accessible digitized EM sections as a reference and for training purposes. INTERPRETATION: Since detection of SARS-CoV-2 in human autopsy tissues by IHC and EM is difficult and frequently incorrect, we propose criteria for a re-evaluation of available data and guidance for further investigations of direct organ effects by SARS-CoV-2. FUNDING: German Federal Ministry of Health, German Federal Ministry of Education and Research, Berlin University Alliance, German Research Foundation, German Center for Infectious Research.
F. P, F. F, R. M, W. M, P. P, K. J, C. H, L. S, M. D, S. R and P. T, "Assessment of COVID-19 lung involvement on computed tomography by deep-learning-, threshold-, and human reader-based approaches-an international, multi-center comparative study.", Quantitative imaging in medicine and surgery, Nov. 2022.
DOI:10.21037/qims-22-175

Abstract:
Das Ausmaß der Lungenbeteiligung an der Coronavirus-Krankheit 2019 (COVID-19)-Pneumonie, quantifiziert auf berechnete Tomographie (CT), ist ein etablierter Biomarker für Prognosen und führt klinische Entscheidungsfindungen. Der klinische Standard ist semi-quantitatives Scoring von Lungeneinbindung durch einen erfahrenen Leser. Wir wollen die Leistung automatisierter Tief- und Schwellenverfahren mit dem manuellen semiquantitativen Lungenscoring vergleichen. Darüber hinaus wollen wir eine optimale Schwelle zur Quantifizierung der beteiligten Lunge in der COVID-Pneumonie-Brust-CT unter Verwendung eines multizentrischen Datensatzes untersuchen. Insgesamt wurden 250 Patienten aufgenommen, 50 aufeinanderfolgende Patienten mit RT-PCR bestätigten COVID-19 aus unserer lokalen institutionellen Datenbank und weitere 200 Patienten aus vier internationalen Datensätzen (n=50 pro). Das Engagement der Lung wurde semi-quantitative von drei erfahrenen Radiologen nach der etablierten Brust CT Punktzahl (CCS) von 0-25 bewertet. Die Interrater-Verlässlichkeit wurde durch den Intra-Klasse-Korrelationskoeffizienten (ICC) gemeldet. Die Deep-learning-basierte Segmentierung von Grundglas und Konsolidierung wurde von CT Pulmo Auto Results Prototyp Plugin auf IntelliSpace Discovery (Philips Healthcare, Niederlande) erhalten. Die Threshold-basierte Segmentierung der betroffenen Lunge wurde mit Hilfe eines Open-Source-Tools für die Ganzlungssegmentierung unter Anwesenheit schwerer Pathologien (R231CovidWeb, Hofmanninger <i>et al.</i>, 2020) und fortlaufender quantitativer Bewertung der Lungendämpfung durchgeführt. Die beste Schwelle wurde durch Training und Testen einer linearen Regression von tiefgreifenden und schwellenbasierten Ergebnissen in einer fünffachen Cross-Validationsstrategie untersucht. Median CCS unter 250 bewerteten Patienten betrug 10 [6-15]. Inter-Rater Zuverlässigkeit des CCS war ausgezeichnet [ICC 0.97 (0.97-0.98)]. Die beste Dämpfungsschwelle für die Identifizierung der betroffenen Lunge betrug -522 HU. > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > Das manuelle semiquantitative CCS unterschätzt das Ausmaß der COVID-Pneumonie in höheren Score-Bereichen, was seine klinische Nützlichkeit bei schweren Erkrankungen begrenzt. Die klinische Umsetzung vollautomatischer Methoden, wie tiefgreifende oder schwellenbasierte Ansätze (beste Schwelle in unserem Multicenter-Datensatz: -522 HU), könnte Zeit des geschulten Personals sparen, Interreader-Variabilität abschaffen und eine wirklich quantitative, lineare Bewertung der COVID-Lungenbeteiligung ermöglichen.
L. Buhr, S. Schicktanz and E. Nordmeyer, "Attitudes Toward Mobile Apps for Pandemic Research Among Smartphone Users in Germany: National Survey", JMIR Mhealth Uhealth, vol. 10, no. 1, pp. e31857, 2022.
DOI:10.2196/31857
S. R. Schulz and et al, "Augmented Neutralization of SARS-CoV-2 Omicron Variant by Boost Vaccination and Monoclonal Antibodies", European journal of immunology, 2022.
DOI:10.1002/eji.202249841
B. Schmid, M. Griesel, A. Fischer, C. S. Romero, M. Metzendorf, S. Weibel and F. Fichtner, "Awake Prone Positioning, High-Flow Nasal Oxygen and Non-Invasive Ventilation as Non-Invasive Respiratory Strategies in COVID-19 Acute Respiratory Failure: A Systematic Review and Meta-Analysis", J Clin Med, vol. 11, no. 2, pp. 391, 2022.
DOI:10.3390/jcm11020391
A. F. Demleitner, A. Wolff, J. Erber and et al, "Best practice approaches to outpatient management of people living with Parkinson's disease during the COVID-19 pandemic", J Neural Transm (Vienna), vol. 129, no. 11, pp. 1377-1385, 2022.
DOI:https://doi.org/10.1007/s00702-022-02484-7
T. Lingscheid, L. Lippert, D. Hillus, T. Kruis, C. Thibeault, E. Helbig, P. Tober-Lau, F. Pfäfflin, H. Müller-Redetzky, M. Witzenrath, T. Zoller, A. Uhrig, B. Opitz, N. Suttorp, T. Kramer, L. Sander, M. Stegemann and F. Kurth, "Characterization of antimicrobial use and co-infections among hospitalized patients with COVID-19: a prospective observational cohort study", Infection, vol. 50, no. 6, pp. 1441—1452, 2022.
DOI:10.1007/s15010-022-01796-w
A. Walker, T. Houwaart, P. Finzer, L. Ehlkes, A. Tyshaieva, M. Damagnez, D. Strelow, A. Duplessis, J. Nicolai, T. Wienemann, T. Tamayo, M. Kohns Vasconcelos, L. Hülse, K. Hoffmann, N. Lübke, S. Hauka, M. P. Däumer, A. Thielen, S. Kolbe-Busch, K. Göbels, R. Zotz, K. Pfeffer, J. Timm and A. T. Dilthey, "Characterization of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) Infection Clusters Based on Integrated Genomic Surveillance, Outbreak Analysis and Contact Tracing in an Urban Setting", Clinical infectious diseases : an official publication of the Infectious Diseases Society of America, vol. 74, no. 6, pp. 1039—1046, 2022.
DOI:10.1093/cid/ciab588

Abstract:
BACKGROUND Tracing of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) transmission chains is still a major challenge for public health authorities, when incidental contacts are not recalled or are not perceived as potential risk contacts. Viral sequencing can address key questions about SARS-CoV-2 evolution and may support reconstruction of viral transmission networks by integration of molecular epidemiology into classical contact tracing. METHODS In collaboration with local public health authorities, we set up an integrated system of genomic surveillance in an urban setting, combining a) viral surveillance sequencing, b) genetically based identification of infection clusters in the population, c) integration of public health authority contact tracing data, and d) a user-friendly dashboard application as a central data analysis platform. RESULTS Application of the integrated system from August to December 2020 enabled a characterization of viral population structure, analysis of 4 outbreaks at a maximum care hospital, and genetically based identification of 5 putative population infection clusters, all of which were confirmed by contact tracing. The system contributed to the development of improved hospital infection control and prevention measures and enabled the identification of previously unrecognized transmission chains, involving a martial arts gym and establishing a link between the hospital to the local population. CONCLUSIONS Integrated systems of genomic surveillance could contribute to the monitoring and, potentially, improved management of SARS-CoV-2 transmission in the population.
A. Dulovic and et al, "Comparative Magnitude and Persistence of Humoral SARS-CoV-2 Vaccination Responses in the Adult Population in Germany", Frontiers in Immunology, vol. 13, pp. 828053, 2022.
DOI:10.3389/fimmu.2022.828053
P. Georg, R. Astaburuaga-García, L. Bonaguro, S. Brumhard, L. Michalick and e. a. Lippert, "Complement activation induces excessive T cell cytotoxicity in severe COVID-19", Cell, vol. 185, pp. 493—512.e425, 2022.
J. Brandner, P. Boor, L. Borcherding and et al, "Contamination of personal protective equipment during COVID-19 autopsies", Virchows Arch, pp. 1-10, 2022.
DOI:10.1007/s00428-021-03263-7
E. Schäfer, C. Scheer, K. Saljé, A. Fritz, T. Kohlmann, N. Hübner, M. Napp, L. Fiedler-Lacombe, D. Stahl, B. Rauch, M. Nauck, U. Völker, S. Felix, G. Lucchese, A. Flöel, S. Engeli, W. Hoffmann, K. Hahnenkamp and M. Tzvetkov, "Course of disease and risk factors for hospitalization in outpatients with a SARS‑CoV‑2 infection.", SCIENTIFIC REPORTS. (open access) 2022; 12(1):7249, 2022.
C. Scheer, L. Fiedler-Lacombe, D. Stahl, M. Nauck, W. Hoffmann, E. Schäfer, K. Saljé, A. Fritz, T. Kohlmann, N. Hübner, M. Napp, B. Rauch, U. Völker, S. Felix, G. Lucchese, A. Flöel, S. Engeli, K. Hahnenkamp and M. Tzvetkov, "Course of disease and risk factors for hospitalization in outpatients with a SARS‑CoV‑2 infection.", SCIENTIFIC REPORTS. (open access) 2022; 12(1):7249, 2022.
A. A. Mardiko, S. Heinemann, A. Bludau, H. E. J. Kaba, A. Leha, N. Maltzahn, N. T. Mutters, R. Leistner, F. Mattner and S. Scheithauer, "COVID-19 vaccination strategy for hospital staff in Germany: a cross-sectional study in March-April 2021", The Journal of hospital infection, vol. 126, pp. 87—92, 2022.
DOI:10.1016/j.jhin.2022.05.012

Abstract:
BACKGROUND SARS-CoV-2 vaccination for healthcare workers (HCWs) started in Germany in December 2020. Hospitals had little time to prepare a vaccination strategy. AIM To gather information on the initial vaccination strategy for HCWs from the infection control practitioners in Germany. METHODS A cross-sectional, ethically approved questionnaire was developed, formatted as an online survey and pre-tested. Infection control practitioners responsible for hygiene/infection prevention in 987 randomly selected German hospitals were invited to participate in the survey in March and April 2021. For statistical analysis, the hospitals were categorized into two groups based on bed capacity (\textless500 beds: small; $\geq$500 beds: large). FINDINGS One hundred out of 987 (10%) infection control practitioners completed the survey. In 80% of the participating hospitals, HCW vaccination prioritization was based on recommendations of the German standing committee on vaccination (STIKO). Even so, only 54% prioritized the vaccination of HCWs with contact to vulnerable patients, thus deviating from STIKO recommendations. HCWs with a high personal health risk were prioritized for vaccination in 24% of the hospitals. Transferring unvaccinated HCWs to an area with less infection risk was considered by 2% of large and 12% of small hospitals. CONCLUSION Vaccination prioritization differed across hospitals and deviated from STIKO recommendations. A pandemic preparedness concept should address the potential impact of divergent strategies compared to a common approach. In addition, further studies analysing the reasons why HCWs remain unvaccinated are needed to adopt effective strategies. This is especially important against the background of facility-based compulsory vaccination.
S. Scheithauer, A. Bludau, S. Heinemann, M. Anton and P. Knolle, "COVID-19-Impfstrategien für Beschäftigte deutscher Kliniken: Ergebnisse einer Befragung von Leitungen der (Krankenhaus\hbox-)Hygiene im Rahmen des B-FAST-Projektes", Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, vol. 65, no. 12, pp. 1299—1306, 2022.
DOI:10.1007/s00103-022-03607-x

Abstract:
BACKGROUND AND AIM At the beginning of the COVID-19 vaccination campaign in Germany, employees in medical facilities were prioritised for vaccination against SARS-CoV\hbox-2 due to the high risk of exposure and contact with vulnerable groups. Hospitals were therefore encouraged to organise and implement the vaccination of their employees as soon as possible. The aim of the study was to record the practice regarding the vaccination strategy for employees in German hospitals. METHODS In a~self-developed cross-sectional study, infection control practitioners of all German university hospitals as well as non-university hospitals in Lower Saxony and Bavaria were surveyed in March 2021. The data were stratified according to the characteristics of university hospitals and non-university hospitals. RESULTS Of 416 invitations sent out, 100 questionnaires (university hospitals:~33; non-university hospitals:~67) were completed. University hospitals reported greater vaccination capacity than non-university hospitals, but a~limiting factor was uncertain vaccine supply. Vaccination information campaigns were planned or had already been conducted in 89% of clinics. About two-thirds of the respondents (70%) said they did not plan to conduct antibody tests on vaccinated employees. A~follow-up of vaccinated employees to detect possible SARS-CoV\hbox-2 infections by PCR was planned by 41% of the respondents. In case of detection of SARS-CoV\hbox-2 infection, 72% of the respondents had planned further diagnostic procedures. DISCUSSION All hospitals were able to achieve rapid implementation of COVID-19 vaccination of their employees. At the time of the survey, there was also much uncertainty regarding the management of breakthrough infections as well as the need for booster vaccinations. ZUSAMMENFASSUNG HINTERGRUND UND ZIEL: Zu Beginn der COVID-19-Impfkampagne in Deutschland wurden Beschäftigte in medizinischen Einrichtungen aufgrund des hohen Expositionsrisikos und des Kontakts mit vulnerablen Gruppen priorisiert gegen SARS-CoV\hbox-2 geimpft. Die Krankenhäuser waren angehalten die Impfungen ihrer Beschäftigten möglichst schnell zu organisieren und durchzuführen. Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die Impfstrategie für die Mitarbeitenden deutscher Kliniken zu erfassen. METHODEN In einer Querschnittstudie mit selbstentwickeltem Fragebogen wurden die Leitungen der (Krankenhaus\hbox-)Hygiene aller deutschen Universitätskliniken sowie der Nicht-Universitätskliniken in Niedersachsen und Bayern im März 2021 befragt. Die Daten wurden nach den beiden Versorgungsstufen stratifiziert. ERGEBNISSE 100 von 416 versendeten Fragebögen wurden vollständig ausgefüllt (Universitätsklinik:~33, Nicht-Universitätsklinik:~67). Universitätskliniken berichteten von einer größeren Impfkapazität als Nicht-Universitätskliniken, ein begrenzender Faktor waren die ungewissen Impfstofflieferungen. 89 % der Kliniken planten Informationskampagnen zum Thema Impfung oder hatten diese bereits durchgeführt. 70 % gaben an, keine Antikörpertests bei geimpften Beschäftigten durchführen zu wollen. Eine Nachverfolgung geimpfter Beschäftigter zur Detektion möglicher SARS-CoV-2-Infektionen mittels Erregernachweis durch PCR wurde von 41 % geplant. Im Falle des Nachweises einer SARS-CoV-2-Infektion bei geimpften Beschäftigten hatten 72 % weitere Diagnostik geplant. DISKUSSION Alle Krankenhäuser konnten eine schnelle Umsetzung der COVID-19-Vakzinierung ihrer Beschäftigten erreichen. Zum Zeitpunkt der Befragung gab es große Unsicherheit bezüglich des Umgangs mit Durchbruchsinfektionen und der Notwendigkeit von Auffrischimpfungen.
L. Radbruch and C. Bausewein, "Covid-19: Was die Palliativmedizin leisten kann", Rheinisches Ärzteblatt, no. 6, 2022.
P. Tober-Lau and et al, "Cross-Variant Neutralizing Serum Activity after SARS-CoV-2 Breakthrough Infections", Emerging infectious diseases, vol. 28, 2022.
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L. Meyer-Arndt and et al, "Cutting Edge: Serum but Not Mucosal Antibody Responses Are Associated with Pre-Existing SARS-CoV-2 Spike Cross-Reactive CD4+ T Cells following BNT162b2 Vaccination in the Elderly", Journal of immunology, vol. 208, pp. 1001–1005, 2022.
DOI:10.4049/jimmunol.2100990
H. Chen and et al, "Detection and functional resolution of soluble immune complexes by an FcγR reporter cell panel", EMBO Mol Med, vol. 14, pp. e14182, 2022.
DOI:10.15252/emmm.202114182
H. Chen, A. Maul‐Pavicic, M. Holzer and et al, "Detection and functional resolution of soluble immune complexes by an FcγR reporter cell panel", EMBO Mol Med, vol. 14, no. 1, 2022.
DOI:10.15252/emmm.202114182
Datei:https://doi.org/10.15252/emmm.202114182
A. H, E. S, M. F, S. F, C. H, V. LH, V. E, D. D, B. MFH, A. BH, S. PB, P. T, H. U and N. J, "Diagnostic Accuracy and Reliability of Noncontrast Computed Tomography Markers for Acute Hematoma Expansion among Radiologists.", Tomography (Ann Arbor, Mich.), Dez. 2022.
DOI:10.3390/tomography8060242

Abstract:
Noncontrast Computed Tomography (NCCT) Funktionen sind vielversprechende Marker für akute Hämatomenausweitung (HE) bei Patienten mit intracerebraler Blutung (ICH). Es bleibt unklar, ob die genaue Identifizierung dieser Marker auch bei Rattern mit unterschiedlichen Erfahrungsstufen zuverlässig ist. Patienten mit akuter spontaner ICH in vier Tertiärzentren in Deutschland und Italien wurden von Januar 2017 bis Juni 2020 rückwirkend aufgenommen. Insgesamt wurden neun NCCT-Marker von einer Radiologie, einem Radiologie-Stipendiaten und einem Neuroradiologie-Stipendiaten mit verschiedenen Ebenen Erfahrung in der ICH-Bildgebung bewertet. Interrater-Relationen des Anwohner- und Radiologiekollegen wurden durch berechnete Cohen's kappa (κ)-Statistiken in Bezug auf den Neuroradiologie-Stipendiaten, der als Goldstandard bezeichnet wurde, ausgewertet. Gold-Standard-Ratings wurden nach berechneten Interrater κ-Statistiken bewertet. Globale Interrater-Relationen wurden durch berechnete Fleiss kappa-Statistiken in allen drei Lesern bewertet. Ein Vergleich der Empfänger-Betriebseigenschaften (ROCs) wurde verwendet, um Unterschiede in der Diagnosegenauigkeit für die Vorhersage der akuten Hämatomen-Expansion (HE) unter den Rattern zu bewerten. Für den Bewohner mit Interrater Cohen's kappa von 0,70 (95% CI 0.65-0.81) bis 0,96 (95% CI 0.94-0.98) wurde eine substantiell-zu-fast-perfect interrater concordance gefunden. Der Interrater Cohens Kappa für den Radiologie-Stipendiat war moderat bis fast perfekt und reichte von 0,58 (95% CI 0.52-0.65) bis 94 (95% CI 92-0.97). Der Intrarater Gold-Standard Cohen's kappa war fast perfekt und reichte von 0,79 (95% CI 0.78-0.90) bis 0,98 (95% CI 0.78-0.90). Der globale Interrater Fleiss kappa reichte von 0,62 (95%CI 0.57-0.66) auf 0,93 (95%CI 0.89-0.97). Die Diagnosegenauigkeit für die Vorhersage der akuten Hämatomenausdehnung (HE) war für das Inselzeichen und das Flüssigkeitszeichen unterschiedlich, mit <i>p</i>-Werten < 0,05. Die NCCT-Marker hatten eine weitgehend durchgängige Interrater-Vereinbarung unter den Raten mit unterschiedlichen Erfahrungsstufen. Unterschiede in der Diagnosegenauigkeit für die Vorhersage von akutem HE wurden in zwei von neun NCCT-Markern gefunden. Die Studie unterstreicht das vielversprechende Nutzen von NCCT-Markern für eine akute HE-Prädiktion.
M. Tauchert, I. Bernemann, A. Kühn-Steven, V. Kopfnagel, S. Kunze, T. Illig and G. Anton, "Digital knowledge management within the NAPKON study.", Nationales Biobanken Symposium Abstract 11, 2022.
M. Tauchert, I. Bernemann, A. Kühn-Steven, V. Kopfnagel, S. Kunze, T. Illig and G. Anton, "Digital knowledge management within the NAPKON study. Abstract. 11. Nationales Biobanken Symposium. 2022", Not available, 2022.
G. C, G. K, F. M, B. A, F. R and K. IJ, "Distance-based detection of out-of-distribution silent failures for Covid-19 lung lesion segmentation.", Medical image analysis, Nov. 2022.
DOI:10.1016/j.media.2022.102596

Abstract:
Automatische Segmentierung von Bodenglas-Optik und Konsolidierungen in der Brustcomputertomographie (CT) Scans können die Belastung von Radiologen während der Zeiten der hohen Ressourcenauslastung möglicherweise erleichtern. Allerdings werden Deep Learning-Modelle nicht in der klinischen Routine vertraut, da sie auf Nicht-Verteilungsdaten (OOD) stillschweigend scheitern. Wir schlagen eine leichte OOD-Detektionsmethode vor, die die Mahalanobis-Distanz im Funktionsraum nutzt und nahtlos in hochmoderne Segmentierungspipelines integriert. Der einfache Ansatz kann sogar vortrainierte Modelle mit klinisch relevanten Unsicherheitsquantifizierung erweitern. Wir validieren unsere Methode über vier Brust-CT-Verteilungsverschiebungen und zwei Magnetresonanz-Bildgebungsanwendungen, nämlich Segmentierung des Hippocampus und der Prostata. Unsere Ergebnisse zeigen, dass die vorgeschlagene Methode in allen erforschten Szenarien effektiv weit- und nah-gute Proben erkennt.
K. Vanshylla and et al, "Durability of omicron-neutralising serum activity after mRNA booster immunisation in older adults", The Lancet Infectious Diseases, vol. 22, pp. 445–446, 2022.
DOI:10.1016/S1473-3099(22)00135-9
[en] F. Heinrich, C. Romich, T. Zimmermann, I. Kniep, A. Fitzek, S. Steurer, M. Glatzel, D. Nörz, T. Günther, M. Czech-Sioli, N. Fischer, A. Grundhoff, M. Lütgehetmann and B. Ondruschka, "Dying of VOC-202012/01 — multimodal investigations in a death case of the SARS-CoV-2 variant", International Journal of Legal Medicine, vol. 136, no. 1, pp. 193—202, Jan. 2022.
DOI:10.1007/s00414-021-02618-8
Datei:https://doi.org/10.1007/s00414-021-02618-8

Abstract:
The current pandemic with Severe acute respiratory syndrome-coronavirus-2 has been taking on new dynamics since the emergence of new variants last fall, some of them spreading more rapidly. Many countries currently find themselves in a race to ramp up vaccination strategies that have been initiated and a possible third wave of the pandemic from new variants, such as the Variant of Concern-202012/01 from the B.1.1.7 lineage. Until today, many investigations in death cases of Coronavirus-disease-19 have been conducted, revealing pulmonary damage to be the predominant feature of the disease. Thereby, different degrees of macroscopic and microscopic lung damage have been reported, most of them resembling an Acute Respiratory Distress Syndrome. Far more, systemic complications of the disease such as pulmonary embolisms have been described. However, neither morphologic nor virologic findings of patients dying of the new variants have yet been reported. Here, we report on a comprehensive analysis of radiologic, morphologic, and virologic findings in a fatal case of this variant.